منو

بیانات مهم آیت الله مهدوی در جلسه هیئت مدیره 93/10/25

  • بازدید: 1656

به حول و قوه ی الهی جلسه ی این هفته ی هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام به ریاست حضرت آیت الله مهدوی دامت برکاته برگزار گردید . طی این جلسه در ابتدا حضرت آیت الله مهدوی ( رئیس هیئت مدیره ) سخنانی پیرامون بحث حجاب ایراد نمودند ( در ادامه ملاحظه می فرمایید ) و در ادامه پیرامون مسائل و برنامه های بنیاد بحث و بررسی صورت گرفت.

حاضران جلسه : حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته ، آقای دکتر سید احمد نواب ( مدیرعامل ) ، آقای دکتر محمدجواد قاسمی ، حجت الاسلام محمدعلی چوپاتی ، حجت الاسلام روح الله زال ، حجت الاسلام مجید ناصری ، آقای حاج سید محمد حنایی ، آقای حاج ولی الله رادان ، آقای حاج سید احمد جمشیدیان

   
   
   

خلاصه ای از سخنان اخلاقی حضرت آیت الله مهدوی دامت برکاته پیرامون حجاب :

بسم الله الرحمن الرحیم

رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعلنی من لدنک سلطانا نصیرا

هفته ی گذشته دلیل های عقلی را برای چادر مشکی برای حجاب خواهران عرض کردم و گفتم عقل انسان ما را هدایت می کند به سمت چادر مشکی که بهترین پوشش برای زنان هست . صحبتی اجمالی را اگر بخواهم تکرا کنم ، آزادی فکر بود که در اثر پوشش کامل برای انسان حاصل می شود . دوم اینکه در

در فطرت و خلقت انسان نهادینه شده است که انسان پوشش داشته باشد و این را هم آقایان و هم خانمها احساس می کنند و مایل به برهنگی حتی در تنهایی نیستند . زنها بیشتر این مورد را احساس می کنند . برای زنها در مورد پوشیدگی بهترین چیز همان چادر مشکی است که کاملا سر تا پای بدن او را می پوشاند و رنگ مشکی هم باشد که جلب توجه نکند . سوم اینکه این چادر مشکی حیا را برای انسان به ارمغان می آورد و نفس انسان را از کارهای زشت حفظ می کند . چهارم اینکه عقلا هر شیئی که گرانبها تر است را بیشتر حفظ می کنند و جسم زن هم جذاب تر از جسم مرد هست ، عقلا هم این را ( پوشیدگی را ) تأیید می کنند . قبل از اسلام هم می بینیم که کاری به دین نداشته و مردم به فرمان عقلشان زن ها را بیشتر محافظت می کرده اند . امروزه هم می بینیم که اشیاء قیمتی را در صندوق و گاو صندوق و در کارتن های زخیم و ... نگهداری می کنند . پنجم اینکه عقلا برای هر فردی آزادی عمل قائلند تا جائیکه مزاحم آزادی اجتماع نشود و این می رساند که پوشش داخل منزل برای زن با پوشش خارج از منزل فرق دارد . در بیرون به این دلیل که مزاحمت برای حقوق دیگران ایجاد می کند باید پوشش کامل را رعایت کنند . این مورد برای مردها هم است ولی زنان پوشش کاملشان با چادر مشکی محقق می شود تا حقوق دیگران را حفظ کنند حالا چه حقوق خانوادگی باشد یا حقوق کسب و کار و ... . اگر مردم در جامعه فکرشان مشغول شهوت شود دیگر نمی توانند درست کار کنند . ششم اینکه زن مظهر زیبایی است و زیبایی او مظهر جلب توجه دیگران به خود است . مرد در ساختارش شیفته شدن به طرف مقابل نهفته است و باز این مورد ما را به این نکته می رساند که زن به خاطر این زیبایی که نسبتا در وجودش هست و جلب توجه می کند باید با پوشش کامل در جامعه حاضر شود و سبب شود که جلب توجه دیگران را به محارم خود و آنهم در کانون خانواده محدود کند . هفتم بحث هویت ملی است که دشمن هر جامعه ای را که خواسته هویت ملی آنها را از بین ببرد ، از راه بی حجابی و بی بند و باری انجام داده است و این کار را در کشورهای مختلف انجام داده است . سابقه ی دشمن در این جهت سابقه ی سیاهی است . کارنامه ی رضا خان را در کشور خود ، امان الله خان را در افغانستان و آتا ترک را در ترکیه مشاهده می کنیم و استعمار انگلیس در کشورهای مختلف ، در بحث اسپانیا ، در بحث فرانسه وقتی می خواست وارد الجزایر شود و در کشور ما هم به همین شکل وارد شده اند . اگر کسی سبک زندگی اسلامی را مقید است که برای خودش داشته باشد و مقید به ملیت خودش و حفظ آثار ملی خودش باشد ، باز لازم است چادر مشکی را که جزء ملیت کشورهای مسلمان هست به خصوص ایران را حفظ کند . هشتم بحث سلامتی جسم است ، پزشکان معتقدند هیجاناتی که به روح انسان وارد می شود ، بیماری جسمی برای انسان می آورد . بیماری روده و معده از این هیجانات شروع شده و به سایر اعضای بدن سرایت می کند . اگر انسان مایل به سلامتی جسمی هم هست ، راهش این است که بهترین پوشش را که برای زنان چادر مشکی است داشته باشد.

 

این موارد خلاصه ای از مباحث گذشته است . یک سری دلیلهایی هم داریم که در نوع خودش دلیل های روانشناختی است .

 

 یکی اینکه اگر ما بهداشت فردی را دنبال هستیم که حفظ کنیم ، این بهداشت فردی مقدمه ای است برای بهداشت عمومی که خیلی هم مهم است و امروزه زیاد در مورد آن بحث می شود . ما دو نوع بهداشت داریم ، یکی بهداشت روحی و دیگری بهداشت جسمی . یک روانشناس معتقد به این هست که بهداشت روحی با رعایت پوشش کامل آن هم با چادر مشکی هست که کم جاذبه ترین پوشش هست برای خانمها. رنگ مشکی هیچ جاذبه ی ظاهری برای آن نیست .

 

 دوم اینکه حجاب زن مانع تحریک مرد می شود و باعث آرامش روانی برای مرد می شود. این نکتهی مهمی است که اینها توجهی به غیر نکنند .

 

مورد سوم ، حجاب خواهران جلوگیری از خشونت می کند . جلوگیری از فرار دختران از خانه را می کند یا دختران خیابانی که متاسفانه امروزه زیاد شده اند برمی گردد به این بی جابی ها و بد حجابی ها. این موارد باعث می شود که هیجانات کاذبی را درست کند که خلاف حقوق افراد در جامعه است . این هیجانات به دنبالش تنازعات ، درگیریها ، مشکلات و خشونت هایی را برای افراد ایجاد می کند . مرتبا خبرهایی می رسد که مزاحمت هایی برای نوامیس به وجود آورده اند و مزاحم کسانی می شوند که چراغ سبز نشان می دهند و این چراغ سبزشان همان بی حجابی و بد حجابیشان است .

 

دلیل چهارم این است که با رعایت پوشش کامل امکان دسترسی علمی به مراتب بالا ، مراکز دانشگاهی ، آموزش و پرورش ، حوزه های علمیه و همه جا وجود دارد حتی ترقی های علمی و حتی اختراعات . در فضای علمی که مخترع می خواهد کار کند نباید هیجان شهوانی باشد چنانچه هیجان غضب هم نباید باشد چرا که غضب هم عقل انسان را از بین می برد و انسان نمی تواند تحقیقات علمی دقیق کند و این نکته ما را راهنمایی می کند که زنها چادر مشکی داشته باشند تا هم خودشان و هم مردها بتوانند به مراتب بالای علمی همراه با آرامش دسترسی پیدا کنند

 

دلیل پنجم قداست زن هست . امروزه بدون اینکه به کسی آموزش دهیم بحث رونمایی را می بیند که افراد مایلند چیزی پوشش داشته باشد و بعد در زمان خاصی از آن رونمایی کنند . اینکه شیء از اول در دسترس عموم باشد را اعتقاد ندارند و خلاف می دانند . خلافش این است که به یک حالت مبتذل تبدیل می شود و می گویند این را که مرتبا داریم می بینیم . مثل مسئولینی می ماند که من در دانشگاه تهران دیدم که فقط یک پلاکارد زده که :حضور رئیس جمهور را گرامی داریم . از بس که مسئولین آنجا رفت و آمد می کنند برای آنها عادی شده  ولی اگر در اصهان رئیس جمهور بیاید ببینید چه قدر فرق می کرد . علتش همین است که رفت و شد زیاد ابتذال می آورد یعنی عادی می شود. ابتذال را نمی خواهم اینجا به معنی حقیر بگویم بلکه منظورم عادی شدن هست . اینکه اگر یک استاد مهم  می خواهد به دانشگاه خودشان برود شاید خیلی به او محل نمی گذارند ولی در دانشگاه دیگر و در شهر دیگر بخواهد برود ، کل دانشگاه بسیج می شود تا از او استقبال کنند .  زن وقتی که ابتذال پیدا کرد و در دسترس همه قرار گرفت ، آن جلب توجه خاص قانونی که در حریم خانواده هست کمتر به او می شود و خود شوهرش اول کسی است که می گوید این زن در دسترس همه هست و توجه خاصی به او ندارد

 

مطلب ششم اینکه خود حجاب مانع کارهای خلاف شرع و قانون در جامعه هست . ببینید نیروی انتظامی چه مشکلاتی را دارد . اگر بخواهیم یک آمار بگیریم شاید حدودا یک سوم جنایتهایی که در جامعه انجام می گیرد و کارشان به شکایت کشیده می شود به بدحجابی بر می گردد البته یک مقدار هم به بحث سرقتها و اعتیاد هم مربوط می شود ولی خیلی از اینها در بحث شهوت ، نگاه و رابطه های خلاف است و بیش از اینهایی که مراجعه کرده اند ، آنهایی هستند که به هیچ جایی مراجعه نمی کنند و شکایت آنها ثبت نشده است . چه جنایتهایی که متاسفانه در جامعه صورت گرفته و انسان شرم از گفتن آنها دارد . وقتی انسان دقت می کند می فهمد که بسیاری از از این موارد برمی گردد به پوشش این افراد . خود پوشش و چادر مشکی کمترین توجه را و یا هیچ توجهی را به خود جلب نمی کند و دیگر این کارهای خلاف شرع و عقل واقع نمی شود .

 

دلیل هفتم رضایت جنسی مردان از همسران خود هست. متاسفانه می بینیم که یک حرصی در بعضی از مردها هست برای اینکه می خواهند شهوت خود را  از طریق نامشروع ارضا کنند که ریشه اش بی حجابی در جامعه است . مرد وقتی می بیند زنان کذایی با یک قیافه های خاصی بیرون می آیند به فکر تجدید فراش می افتند . حالا یا مشروع یا نامشروع. بعضی شوخی می کنند و بعضی جدی می گویند . همان شوخی ها هم مورد دار است چون حتما فکری در ذهنش به وجود آمده که این حرفها را می زنند . اگر زنها پوشش کامل داشتند ، این حرص مردها از نظر روانی از بین می رفت و دیگر حریص به تجدید فراش نبودند و به همسران خود قانع می شدند . این دعا به ذهنم می رسد که : اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک خدایا کاری کن که من به حلال تو قانع و ارضا شوم تا اصلا نیاز به حرام نداشته باشم نه اینکه به حرام نیاز داشته باشم ولی جلوی خودم را بگیرم و مرا به فضل خودت از غیر خودت دور و منقطع کن .

 

نکته ی هشتم بحث روحیه ی زن در انعطاف هست . زنان نسبت به مردان حالت پذیرششان بیشتر است و از این جهت یک روانشناس می گوید که اگر زن می خواهد در جمعه آسیب نبیند باید چادر داشته باشد و الا بدون چادر فوراً در حوزه ی مغناطیسی فکر دیگران قرار می گیرد و فوری جذبش می کنند ولو در حوزه ی جسمی اش قرار نگیرند و حتی دست هم به آن زن نزنند . اگر فکرها دیده می شدمعلوم می شد فکر مردها دور آن زن می چرخد . قرآن کریم وقتی بحث زنا را مطرح می کند ابتدا زن را بیان می کند :الزانیة و الزانی  در حالی که در بحث سرقت ابتدا مرد را می گوید : السارق و السارقة . این نکته ی مهمی است که در بحث شهوت تا چراغ سبز از طرف زن نباشد ، مرد به او رو نمی آورد. زن جلب توجه می کند .پس نکته ی هشتم بحث انعطاف بیشتر زن است که با حجاب کامل ، زن می تواند این انعطاف را صفر کند و در عین حال یک حصن و یک قلعه ای با پوشش چادر مشکی دور خود ایجاد می کند.

 

نکته ی نهم بحث تکثر گرایی در مردها هست که این هم متاسفانه زیاد شده است . شکایتهای زیادی هست که علیرغم دلیل های متنوع ، دلیل اصلی اش بحث بد حجابی است . بدحجابی باعث تحریک نسبت به غیر همسر می شود . حتی زنانی که شوهردار هستند و متاسفانه ارتباط نامشروع با غیر همسر داشته اند .

 

مورد دهم از نظر روانی حریم خانواده با نحوه ی پوشش صحیح استحکام پیدا می کند و بخش عمده ای از اختلافات زناشویی به وجود آمده را از بین می برد . موردی داشتیم که خانمی می گفت شوهرم به کنایه به من می گوید زیبا نیستی و کاش مثل فلانی بودی و حتی اسم آورده بود . حتی من هم که می شنیدم خجالت می کشیدم . ببینید خود زن چقدر خسارت می بیند وقتی که می شنود شوهرش به جای اینکه به او بگوید به تو علاقه دارم و تو امید زندگی من و شریک زندگی من هستی ، تازه می گوید ای کاش قیافه ات مثل فلانی بود و این گونه او را تحقیر می کند . اینها به این دلیل است که آن زن دوم پوشش کامل نداشته است. این مرد به رخ می کشد ولی آنهایی که به رخ نمی کشند خیلی بیشتر هستند .

 

یازدهم  پوشش تقویت غیرت را می کند . ما اگر بخواهیم غیرت را در مردان تقویت کنیم باید زن ، پوشش با چادر مشکی داشته باشد . بحث غیرت یک بحث مفصلی است . غیرت از کلمه تغییر می آید. یعنی وقتی مردی ناهنجاری در جامعه را می بیند ، به فکر تغییر این ناهنجاری می افتد و می خواهد وضع را تغییر دهد . این را غیرت می گویند . آدم بی غیرت و قتی مشکلی را در جامعه می بیند بی تفاوت است . گفته اند روزی دو نفر در مورد غیرت معاویه اختلاف نظر داشتند . یکی شیعه بود و می گفت معاویه غیرت ندارد و دومی از مریدان معاویه بود . هر دو پیش معاویه رفتند و مرید او دستش را به پای معاویه گذاشت . معاویه به جای اینکه ناراحت شود قهقهه زد و خندید . این را دلیل بر خوش اخلاقی معاویه دانست که وقتی دست به عضو بدن معاویه می گذارد به جای ناراحتی می خندد .نه خیر این دلیل بی غیرتی است . اگر زنها بخواهند در جامعه پوششان نامناسب باشد وضع جامعه این چنین می شود . بی غیرتی این است که مرد جلوی دید دیگران دست زنش ار گرفته است یعنی از اینجا شروع می شود . این کار بی غیریتی است یعنی دارد در جامعه فساد می کند و چون غیرت ندارد نمی داند این دست گرفتن زن یک نوع ارتباط ابتدایی شهوت هست حالا هرچه اسمش را می خواهد بگذارد و نمی فهمد که این کار باید در حریم خانواده انجام شود . اگر هم به آنها می گوییم چرا ، می گوید که همسرم است و آنقدر بی غیرت شده که حتی عیب را هم متوجه نیست و انسان از این جواب خیلی ناراحت می شود . قدیمها زنا کاران را برعکس روی خر می نشاندند و در شهر می گرداندند. کسی بود که چند بار در شهر این بلا را به سرش آورده بودند و مردم دیگر او را به این کار می شناختند . آن قدر بی غیریت شده بود که وقتی او را برعکس سوار خر می کردند ، می خندید و می گفت چه عیبی دارد ، همه از آن طرف سوار خر می شوند ولی من از این طرف. در بحث های روانشناسی می گویند که خودتان را انگشت نمای دیگران قرار ندهید . اگر شخص غیرت نداشته باشد ، مثلا سر تا پا لباس سبز یا قرمز می پوشد و در جامعه می آید وهمه نگاهش می کنند و نشانش می دهند . خودش می گوید هیچ اشکالی ندارد و می خواهم اینطوری باشم یا مردانی که موها و قیافه شان را مثل زنان می کنند. از لحاظ شرعی حرام نیست ولی از لحاظ اخلاقی بی غیرتی و بی حیایی است . ما این را می فهمیم که این گونه افراد انواع گناهان را چه علنی و چه مخفیانه مرتکب می شود . چرا؟ چونکه بی حیا و بی غیرت است چون یک روز در جامعه هزار نفر او را نشان می دهند و می گویند چرا این طور است و او هم می گوید اشکالی ندارد و مقاومت می کند . این مقاومت کردن جسارت او را به کار زشت زیاد می کند و وقتی هم که تنهاست کار زشت را انجام می دهد لذا روایت هست کسی که علنی کارهای زشتی را انجام می دهد بدانید که مخفیانه هم این کارها را انجام می دهد. عرضم این است که پوشش کامل تقویت غیرت هست در وجود انسانها که بحث خیلی مهمی است.

 

دوازدهم اینکه رنگ سفید انعکاس نور در آن زیاد است و جذابیت به همراه دارد و روانشناسان می گویند که فاصله ی انسان با یک شئی که رنگ سفید دارد کمتر از واقعیتش برای بیننده جلوه می کند . یعنی اگر 10 متر با رنگ سفید فاصله داشته باشد به خاطر انعکاس نور و جذابیتی که دارد فکر می کند فاصله اش 8 متر یا 7 متر است . برخلاف این مورد، رنگ مشکی هست . جذابیت در رنگ مشکی کمتر است چون در این رنگ نور منعکس نمی شود و فاصله را بیشتر نشان می دهد . این خیلی واضح هست که شخص به رنگ مشکی متمایل و راغب نیست .روانشناسان می گویند رنگ روشن شادابی می آورد . پس آنجایی که می خواهیم حریم را حفظ کنیم نباید رنگ شاداب بپوشیم . یک نفر بود که می گفت چون زنان می خواهند شاداب باشند باید رنگ روشن بپوشند اما این باید برعکس باشد .  چون رنگ سفید ، رنگ شاداب هست زنان نباید در جامعه این گونه باشند و باید حریم خود و حقوق دیگران را حفظ کند . رنگ شاداب پوشیدن برای داخل منزل است .

 

اینها دوازده دلیل هستند که مرتب باید روی این موارد حرف زده شود وروی هر موردی مقاله هایی نوشته شود تا در جامعه جا بیفتد .

 

وصلی الله علی سیدنا محمد و آله

 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

مطالب ویژه آیت الله مهدوی


آذر 22, 1395

داستان کوتاه از مردی که امام زمان بر جنازه اش نماز خواندند

بخشی از بیانات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته در جمع اعضای هیئت امناء بنیاد مورخ 95/9/18 یک یادی هم بکنم از حاج شیخ حسن که در دعاهای کمیلمان می آمد و شرکت می کرد. یک پیرمرد با…
آذر 21, 1395

خداوند اجر محسنین را ضایع نمی کند / اختصاصی بنیاد

بیانات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته در جمع اعضای هیئت امناء بنیاد مورخ 95/9/18 بسم الله الرحمن الرحیم ایام آغاز امامت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را تبریک عرض می…
آذر 07, 1395

سخنان حضرت آیت الله مهدوی پیرامون هفته بسیج و حماسه ی اربعین

سخنان حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته در جلسه هیئت مدیره بنیاد مورخ 95/9/4 بسم الله الرحمن الرحیم هفته ی بسیج هست و گرامی می داریم یاد بسیجیان عزیزی را که خصوصا در طول دفاع…
آبان 22, 1395

توصیه های مهم حضرت آیت الله مهدوی به زائران اربعین

حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته، در جمع اعضای هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام، نکاتی را پیرامون بهره گیری بهتر از پیاده روی اربعین بیان نمودند که در متن ذیل ارائه می…
مهر 12, 1395

گریه بر امام حسین علیه السلام درک عقل را زیاد می کند/ اختصاصی بنیاد

بیانات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته در جلسه هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام پیرامون آثار گریه بر امام حسین علیه السلام بسم الله الرحمن الرحیم ماه محرم، ماه بسیار…
شهریور 28, 1395

تبلیغ نکردن صحیح عید غدیر، باعث غصب خلافت شد/ ریشه ی تمام مشکلات، دوری از غدیر…

بیانات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته پیرامون عید غدیر در جلسه هیئت مدیره ی بنیاد بسم الله الرحمن الرحیم در آستانه ی ورود به عید بزرگ غدیر خم هستیم. پیامبر بزرگوار اسلام،…
مرداد 19, 1395

التزام داشتن به کارهای خوب مراعات تقوای الهی است

استاد اخلاق حوزه علمیه التزام داشتن به کارهای خوب را مراعات تقوای الهی دانستند و فرمودند: رعایت تقوای الهی علاوه بر پاک کرددن روح، موجب طهارت جسم نیز می شود. حضرت آیت الله سید ابوالحسن…
ارديبهشت 30, 1395

تکرار دعا و اصرار بر آن موجب اجابت می شود / اختصاصی بنیاد

بیانات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته در جمع اعضای هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام - 95/2/30 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در مناجات شعبانیه…
ارديبهشت 29, 1395

با داشتن تقوا از دایره امتحانات الهی خارج نمی شویم

حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته، رئییس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام، در سلسله جلسات پرسمان که در هلال احمر اصفهان برگزار شد، فرمودند: با داشتن تقوا از دایره…
ارديبهشت 11, 1395

مؤمن با نام حضرت علی علیه السلام شناخته می شود/ اختصاصی بنیاد

در جلسه ی هیئت مدیره ی بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام مورخ 95/2/9 ، حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته، سخنانی پیرامون شرافت ماه رجب و فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام بیان…