منو

برخی از صفات اهل بیت علیهم السلام قابل حصول نیست

  • بازدید: 1305

حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته، رئیس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام و نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در مجموعه سخنرانی های خود که در مجتمع فرهنگی رضوان برگزار می شد، فرمودند: تک تک عبارات زیارت جامعه کبیره مبیّن اعتقادات شیعیان است.

ایشان زیارت جامعه کبیره را زیارتی فوق العاده دانسته و افزودند: تک تک عبارات این زیارت پر محتوا، بیان گر اعتقادات شیعیان است ولی درک کامل برخی از عبارات آن بسیار سخت بوده و از حیطه تفکر ما خارج است.

حضرت آیت الله مهدوی با تفسیر و تبیین برخی از عبارات زیارت جامعه کبیره بیان کرد: عبارات زیارت جامعه کبیره به گونه ای است که اگر کسی در خواندن آن دقت کافی داشته باشد، با هر بار خواندن مطالب جدیدی را دریافت می کند که در بارهای قبلی به آن توجهی نداشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کردند: صفاتی که امام هادی (علیه السلام) در زیارت جامعه کبیره برای اهل بیت (علیهم السلام) ذکر کرده اند به دو دسته صفات قابل حصول یعنی صفاتی که مردم عادی می توانند در جهت رسیدن به حدودی از آن تلاش کنند و صفات غیر قابل حصول یعنی صفاتی که از دسترس غیر از چهارده معصوم خارج است و خداوند کسی را برای تلاش در جهت رسیدن به آن ها تشویق و ترغیب نکرده است، تقسیم بندی می شوند.  

ایشان با توجه به اولین عبارت زیارت جامعه کبیره که می فرماید، السلام علیکم یا اهل بیت النبوة، تصریح کردند: اهل بیت النبوة اولین صفت از صفاتی است که مخصوص چهارده نور مقدس بوده و این جمله به دو صورت خبری یعنی این که متکلم بیان آن اراده هیچ ضرری را برای اهل بیت (علیهم السلام) نداشته و گناهی نمی کند و به صورت انشائی یعنی این که متکلم بیان آن، برای اهل بیت (علیهم السلام) آرزوی سلامتی می کند، تفسیر می شود.

حضرت آیت الله مهدوی در تبیین عبارت مختلف الملائکة ابراز کردند: آیه چهارم سوره قدر که می فرماید«تَنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِاِذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ اَمرٍ» به رفت و شد ملائکه برای کسب دستور و اجازه برای اداره امور عالم از کوچک ترین ها تا بزرگ ترین ها در شب قدر اشاره دارد ولی باید بگوییم که عبارت مختلف الملائکة بیان گر رفت و شد دائمی ملائکه نزد اهل بیت (علیهم السلام) است و این رفت و شد اختصاص به شب قدر ندارد.

 امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به عبارت ولی نعمائی افزودند: آیه صد و نود و ششم سوره اعراف که می فرماید«اِنَّ وَلِّیَ اللهُ الِّذی نَزَّلَ الکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصّلِحِینَ»، ولی نعمت بودن خداوند را ذاتی و صدوری دانسته و عبارت ولی نعمائی در زیارت جامعه کبیره ولی نعمت بودن اهل بیت (علیهم السلام) را ظهوری و به اذن الله می داند.

 ایشان به جمله معروف شهید مدرس که می گوید، سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست، اشاره کرده و گفتند: جمله شهید مدرس هم سو با عبارت ساسة العباد در زیارت جامعه کبیره است و این عبارت یعنی تصمیم گیری برای مسائل حکومتی و سیاسی نیز به اهل بیت (علیهم السلام) محول شده است و کسی حق دخالت در آن ندارد.

 حضرت آیت الله مهدوی با توجه به دو صفتی که با عنوان های ارکان البلاد و ارکان التوحید در زیارت جامعه کبیره برای اهل بیت (علیهم السلام) ذکر شده است، بیان کردند: وجود اهل بیت (علیهم السلام) فرو رفته در وحدانیت خداوند است، به همین سبب ستون های عالم هستی، وجود مطهر ایشان می باشد.

 نماینده ولی فقیه در هلال احمر با توجه به عبارت زیبای ابواب الایمان تأکید کردند: اگر کسی از برای نزدیک شدن به خداوند از مجرای وجود اهل بیت (علیهم السلام) استفاده نکند، مانند آن کسی است که برای ورود به یک خانه با وجود این که آن خانه درب دارد، از بالای دیوار وارد شود.

 ایشان ابراز کردند: یکی از معانی عبارت امین وحی الله در زیارت جامعه کبیره یعنی این که وجود مطهر آل الله معارف الهی را بدون ذره ای کم و کاست برای مردم بیان کرده اند، البته این مسئله را از واژه قُل در آیه اول سوره اخلاص که خطاب به پیامبر (ص) می فرماید«قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ» می توان متوجه شد، چرا که ایشان حتی واژه قُل را در بیان خود حذف نکرده اند.

 حضرت آیت الله مهدوی در تبیین معانی دیگر عبارت امین وحی الله تصریح کردند: حفظ ولایت و حافظ اسرار الهی بودن دو معنی دیگر برای عبارت امین وحی الله است که برای وجود مطهر اهل بیت (علیهم السلام) ذکر شده است.

 استاد اخلاق حوزه علمیه آیه سی ام سوره بقره که می فرماید«...اِنِّی جاعِلٌ فِی الاَرضِ خَلِیفَةً...» و عبارت خلفاء فی ارضه در زیارت جامعه کبیره را مرتبط با یکدیگر دانست و گفت: از تبیین این آیه و این عبارت در می یابیم افرادی که می گویند انسان های عادی توان رسیدن به مقام خلیفة اللهی را دارند، کاملاً در اشتباهند چرا که این مقام یعنی مقام خلیفة اللهی به وجود اهل بیت (علیهم السلام) اختصاص دارد.

 ایشان با اشاره به آیه سی و سوم سوره احزاب که می فرماید«یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ بَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهِیراً» و عبارت اذهب عنکم الرجس افزود: از ارتباط لفظی و معنایی بین عبارت اذهب عنکم الرجس در زیارت جامعه کبیره و آیه سی و سوم سوره احزاب متوجه می شویم، شأن نزول این آیه وجود مطهر چهارده معصوم (علیهم السلام) می باشد نه فقط پنج تن آل عبا.

 حضرت آیت الله مهدوی با بیان روایتی از امام صادق (علیهم السلام) در مورد واژه الرجس بیان کردند: الرجس به معنای آلودگی فکر و تشکیک ذهن راجع به وجود خداوند است که وجود مطهر اهل بیت (علیهم السلام) از این آلودگی محفوظ است

اتصال به اهل بیت انسان را در برابر گناهان حفظ می‌کند

حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدی با بیان تفسیر برخی از عبارات در زیارت جامعه کبیره فرمودند: اتصال به اهل بیت (علیهم السلام) موجب حفاظت انسان در برابر گناهان می شود.

ایشان با تفسیر عبارت منتهی الحلم در زیارت جامعه کبیره افزودند: محدوده کنترل عصبانیت در سه مرحله بررسی می شود که شامل، مرحله کظم غیظ یعنی فرو بردن خشم در هنگام عصبانیت، مرحله حلم یعنی عادت پیدا کردن به صبوری و مرحله کَهل یعنی این که انسان پیر در اخلاقیات شده شده است، می باشد.

 حضرت آیت الله مهدوی تصریح کردند: صفت منتهی الحلم در مورد کسانی به کار برده می شود که به مرحله کَهل رسیده باشند، باید متذکر شویم رسیدن به این مرحله از نظر عقلانی ممکن است ولی از لحاظ عملی این درجه از کنترل عصبانیت فقط مخصوص اهل بیت (علیهم السلام) می باشد.

رئیس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام به عبارت عناصر الابرار اشاره کرده و فرمودند: عنصر یا ریشه همه نیکی ها در خاندان اهل بیت (علیهم السلام) جمع شده است، البته تفاوتی که بین تجمع نیکی ها در وجود اهل بیت (علیهم السلام) با تجمع نیکی ها در وجود غیر از اهل بیت (علیهم السلام) قابل بیان است، این است که تجمع نیکی ها در وجود اهل بیت (علیهم السلام) غیر قابل تجزیه است.

ایشان با توجه به عبارت کهف الوری بیان کردند: وجود مطهر اهل بیت (علیهم السلام) به غاری تشبیه شده است که مکان امنی برای حفاظت انسان در برابر گناهان است، یعنی همراهی با ایشان، انسان را از بدی ها دور کرده و به خوبی ها نزدیک می کند.

حضرت آیت الله مهدوی ابراز کردند: عبارت محالّ معرفت الله در زیارت جامعه کبیره تبیین کننده وجود سرتاسر معرفتی اهل بیت (علیهم السلام) است، که می گوید انسان ها برای کسب معرفت الهی باید به این خاندان متصل شوند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان عبارت مخلصین فی توحید الله افزودند: انسان هایی که حتی لحظه ای از نفس خود پیروی می کنند، در توحید الهی خالص نیستند، ولی اهل بیت (علیهم السلام) منزه هستند از این که لحظه ای از نفس خود پیروی کنند.

ایشان در پایان با ارائه راهکارهایی برای بارور شدن عقل اذعان کردند: دوری از گناهان، ترک مکروهات، جلوگیری از بروز خطا، دوری از غفلت و کمال ندانستن برخورداری از لذت های دنیوی، به ترتیب پنج مرحله ای است که اگر در وجود کسی باشد، عقلش به اندازه بسیار زیادی بارور می شود.

منبع : رسا

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

مطالب ویژه آیت الله مهدوی


آذر 22, 1395

داستان کوتاه از مردی که امام زمان بر جنازه اش نماز خواندند

بخشی از بیانات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته در جمع اعضای هیئت امناء بنیاد مورخ 95/9/18 یک یادی هم بکنم از حاج شیخ حسن که در دعاهای کمیلمان می آمد و شرکت می کرد. یک پیرمرد با…
آذر 21, 1395

خداوند اجر محسنین را ضایع نمی کند / اختصاصی بنیاد

بیانات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته در جمع اعضای هیئت امناء بنیاد مورخ 95/9/18 بسم الله الرحمن الرحیم ایام آغاز امامت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را تبریک عرض می…
آذر 07, 1395

سخنان حضرت آیت الله مهدوی پیرامون هفته بسیج و حماسه ی اربعین

سخنان حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته در جلسه هیئت مدیره بنیاد مورخ 95/9/4 بسم الله الرحمن الرحیم هفته ی بسیج هست و گرامی می داریم یاد بسیجیان عزیزی را که خصوصا در طول دفاع…
آبان 22, 1395

توصیه های مهم حضرت آیت الله مهدوی به زائران اربعین

حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته، در جمع اعضای هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام، نکاتی را پیرامون بهره گیری بهتر از پیاده روی اربعین بیان نمودند که در متن ذیل ارائه می…
مهر 12, 1395

گریه بر امام حسین علیه السلام درک عقل را زیاد می کند/ اختصاصی بنیاد

بیانات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته در جلسه هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام پیرامون آثار گریه بر امام حسین علیه السلام بسم الله الرحمن الرحیم ماه محرم، ماه بسیار…
شهریور 28, 1395

تبلیغ نکردن صحیح عید غدیر، باعث غصب خلافت شد/ ریشه ی تمام مشکلات، دوری از غدیر…

بیانات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته پیرامون عید غدیر در جلسه هیئت مدیره ی بنیاد بسم الله الرحمن الرحیم در آستانه ی ورود به عید بزرگ غدیر خم هستیم. پیامبر بزرگوار اسلام،…
مرداد 19, 1395

التزام داشتن به کارهای خوب مراعات تقوای الهی است

استاد اخلاق حوزه علمیه التزام داشتن به کارهای خوب را مراعات تقوای الهی دانستند و فرمودند: رعایت تقوای الهی علاوه بر پاک کرددن روح، موجب طهارت جسم نیز می شود. حضرت آیت الله سید ابوالحسن…
ارديبهشت 30, 1395

تکرار دعا و اصرار بر آن موجب اجابت می شود / اختصاصی بنیاد

بیانات حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته در جمع اعضای هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام - 95/2/30 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم در مناجات شعبانیه…
ارديبهشت 29, 1395

با داشتن تقوا از دایره امتحانات الهی خارج نمی شویم

حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته، رئییس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام، در سلسله جلسات پرسمان که در هلال احمر اصفهان برگزار شد، فرمودند: با داشتن تقوا از دایره…
ارديبهشت 11, 1395

مؤمن با نام حضرت علی علیه السلام شناخته می شود/ اختصاصی بنیاد

در جلسه ی هیئت مدیره ی بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام مورخ 95/2/9 ، حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته، سخنانی پیرامون شرافت ماه رجب و فضایل امیرالمومنین علی علیه السلام بیان…