Logo

با داشتن تقوا از دایره امتحانات الهی خارج نمی شویم

حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی دامت برکاته، رئییس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام، در سلسله جلسات پرسمان که در هلال احمر اصفهان برگزار شد، فرمودند: با داشتن تقوا از دایره امتحانات الهی خارج نمی شویم.

درک حقیقت دعاها حالات ظاهری انسان را تغییر می دهد

ایشان در پاسخ به این سؤال که چرا در پایان دعای معروف «یا مَن اَرجُوهُ لِکُلِّ خَیر» دست چپ را بر محاسن می گیریم و انگشت اشاره دست راست خود را به چپ و راست حرکت می دهیم؟ افزودند: تَبَتُّل یعنی رفتاری که در پایان دعای «یا مَن اَرجُوهُ لِکُلِّ خَیر» باید به موالات از اهل بیت(علیهم السام) آن را انجام دهیم، نشانه تضرع به درگاه خداوند و نا امید شدن از غیر او است و دست گذاشتن به محاسن نمادی از ریش گرو گذاشتن نزد خداوند و حرکت دادن انگشت اشاره دست راست، نشانه توجه دادن کامل دل به خداوند است.

حضرت آیت الله مهدوی ادامه دادند: به طور کلی اگر کسی حقیقت دعاها را درک کند، به حالتی که اهل بیت(علیهم السام) به آن سفارش کرده اند، دچار می شود، به عنوان مثال در فراز پایانی دعای عهد، ناخودآگاه از فراغ و دوری امام زمانش دست بر پا می زند یا در قسمت پایانی زیارت عاشورای اباعبد الله الحسین(علیه السام) سر به سجده می گذارد.

مطرح کردن مبحث محرم و نامحرم در ارتباط خالق و مخلوق بی مفهوم است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این شبهه که چرا زنان باید در برابر خداوندی که از هر کسی به انسان محرم تر است، حجاب خود را حفظ کنند، اذعان کردند: در حوزه ارتباط خالق با مخلوق، مطرح کردن مباحث مربوط به محرم و نامحرم اشتباه است و این که زنان باید در هنگام خواندن نماز، حجاب خود را حفظ کنند، جزء شرایط نماز است.

علم پزشکی در شناخت انسان عاجز است

ایشان در پاسخ به این سؤال فردی که درمان های پزشکی مدرن را در تعارض با درمان های پزشکی منقول از اهل بیت(علیهم السام) می دانست، ابراز کردند: علم پزشکی مدرنیته، شناخت کاملی از بدن انسان ندارد، در صورتی که اهل بیت(علیهم السام) هیچ گاه اظهار نادانی در زمینه شناخت بدن انسان نداشته اند، پس در جایی که تعارضی بین دستورات منقول از اهل بیت(علیهم السام) و دستورات پزشکی مدرنیته ایجاد شود، تکلیف ما پیروی از دستورات اهل بیت(علیهم السام) است، البته باید متذکر شویم که وجود تعارض بین علم پزشکی روز و علم پزشکی نقل شده از اهل بیت(علیهم السام) به ندرت به وجود می آید و مثلاً اگر کسی در رابطه با مسأله حجامت انتقادی دارد، عموماً به خاطر عدم رعایت بهداشت در هنگام حجامت کردن است.

عُجب یعنی رضایت از انجام عمل صالح و داشتن احساس استقلال در انجام آن

حضرت آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که راه جلوگیری از آلوده شدن به عُجب و بزرگ بینی چیست؟ گفتند: عُجب یکی از آفات عبادت بوده و سبب نابودی ثواب و تأثیر آن می شود، البته باید بدانیم عُجب یعنی رضایت از انجام عمل صالح و احساس استقلال در انجام آن به صورت توأمان، پس اگر کسی فقط از انجام عمل صالح خود راضی بود، دچار عُجب نشده است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه دادند: دو عمل است که از آلوده شدن ما به عُجب جلوگیری می کند، یکی این که بعد از انجام هر عمل صالحی شکرش را بجا آوریم و دوم این برای بهتر انجام دادن آن عمل صالح در آینده، دست به دعا برداریم.

وقوع غیبت شرایط خاصی دارد

ایشان در پاسخ به سؤال فردی که از حد تحریم غیبت سؤال کرد، افزودند: اگر فردی که در حال صحبت کردن در مورد او هستیم، از سخنانی که در نبودش می گوییم ناراضی باشد، غیبت اتفاق افتاده و مرتکب گناه بزرگی شده ایم ولی اگر فردی به یکی از رذائل اخلاقی آلوده است و از وجود این رذیله ابراز رضایت دارد یا عمل قبیحی را مرتکب می شود و از انجام آن راضی است و ما در نبود او در این زمینه ها صحبت کنیم، غیبت اتفاق نیفتاده است، چون در آن زمان اگر شخص غایب حضور داشته باشد، از شنیدن سخنان ما ناراحت نمی شود.  

با داشتن تقوا از دایره امتحانات الهی خارج نمی شویم

حضرت آیت الله مهدوی در پاسخ به سؤال فردی که آیه نود و ششم سوره اعراف که خداوند در آن شرط نزول برکات الهی را تقوای عمومی معرفی کرده و آیه صد و پنجاه و چهارم سوره بقره که تبیین کننده وقوع حتمی امتحانات الهی است را در تناقض می دانست، تشریح کردند: امتحانات الهی در دایره سنت های الهی قرار داشته و با وجود تقوای عمومی جامعه از بین نمی رود.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر ادامه دادند: نعمت ها و برکاتی که در آیه نود و ششم سوره اعراف به آن اشاره شده در صورت وجود تقوای عموم مردم حاصل می شود، در صورتی که امتحانات الهی معمولاً برای گروه خاصی از مردم یا فرد معینی اتفاق می افتد.

ایشان در پاسخ فردی که به خاطر شکست های پی در پی درسی دچار تزلزل در اعتقادات شده بود، تبیین کردند: دین داری و بی دینی افراد تأثیری در موفقیت های درسی آن ها ندارد، چرا که در موفقیت های درسی، اصالت با تلاش خودِ افراد است.

همیشه خودشناسی مقدمه ای برای خداشناسی نیست

حضرت آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که چگونه ممکن است به واسطه خودشناسی به خداشناسی برسیم؟ افزود: زمانی خودشناسی مقدمه ای برای خداشناسی محسوب می شود که انسان به وجود خودش به عنوان مصنوع و مخلوق توجه کند، چرا که بسیاری از پزشکان جهان با وجود شناخت خوبی که نسبت به بدن انسان دارند، وجود خداوند را انکار می کنند، در این زمینه توصیه می کنم از کتاب مبانی خداشناسی حجت الاسلام ری شهری استفاده کنید.

آیت الله مهدوی در پایان با اشاره به سخنی از آیت الله بهجت توصیه ای به افراد حاضر در جلسه کرد و گفت: به گونه ای رفتار کنید که قبل از وقوع فرج عمومی برای امام زمان (علیه السلام)، با ملاقات ایشان به فرج شخصی برسید.

منبع: رسا

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
بنیاد فرهنگی المهدی علیه السلام